tisdag 25 oktober 2016

Grekiska biftekia - köttfärsbiffar

Här grillas det hemma hos, dock inte köttfärsbiffar denna gång
I förrgår kväll gjorde jag köttfärsbiffar. Om ni har ätit det på någon taverna i Grekland har ni säkert också upptäckt att de smakar annorlunda än i Sverige. Hur görs de här? Det stod still i mitt huvud och därför slängde jag ur mig en fråga på en Greklandssida på facebook. Jag fick massor av svar och det visade sig förstås att alla gör de på lite olika vis. Jag brukar aldrig följa recept när jag lagar mat utan improviserar för det mesta. Jag kommer heller aldrig ihåg från den ena gången till den andra vad jag brukar ha i utan jag står och tittar på kryddhyllan och kryddar med vad jag känner för i just den stunden.

Här är ett recept på grekiska biftekia som kan grillas, stekas i stekpanna eller i ugnen.
1 kilo köttfärs, jag brukar ta nötfärs
2 ägg
1 mixad tomat
1 riven lök
1 halv tesked oregano
1 halv tesked timjan
en deciliter hackad persilja eller mynta
en halv dl olivolja
salt och peppar

jag brukar alltid ta i ströbröd i smeten vilket inte står i receptet. Dessutom brukar jag inte ha i oregano utan om jag gör potatis i ugnen strör jag istället massor av oregano och pressar citron över potatisen. Många som gav mig tips på facebook hade också i pressad vitlök. En del hade också i en liten skvätt ouzo eller pressad citron i köttfärssmeten. Man kan också ha små bitar av fetaost inuti biffarna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar